Nyhet -
Skolverkets utvärdering av mobbningsprogram
Rädda Barnen välkomnar skolverkets utvärdering av mobbningsprogram som släpps idag den 28 januari.
En av skolverkets slutsatser är att inget av de utvärderade mobbningsprogrammen i tillräckligt hög grad låter elever vara delaktiga i att välja metod eller utforma insatserna mot mobbning. Rädda Barnen ser en stark koppling mellan elevinflytande, skoldemokrati och minskad mobbning. Skolverkets resultat visar också på att arbetet mot mobbning blir mer effektivt om barn och unga på ett tidigt stadium själva får vara delaktiga när det gäller att kartlägga mobbning och föreslå den mest lämpliga metoden.
Rädda Barnen har drivit fråga om att "Varje skola ska ha minst ett forum för elevinflytande". Skollagen säger att eleverna ska ha inflytande över hur deras utbildning utformas. Skolverket anser att mer än varannan grund- och gymnasieskola som inspekterats under den senaste treårsperioden behöver förbättra elevernas inflytande över sitt lärande. I varje skola ska det finnas något forum/organ där eleverna har möjlighet till inflytande över arbetsmiljön i skolan och utbildningens innehåll. Ett sådant forum måste göras tillgängligt även för de grupper av barn som vanligtvis inte deltar i diskussionerna.