Nyhet -
Rädda Barnen svarar på remiss om beredskap inför kris och krig
Rädda Barnen har svarat på remiss av utredningen Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65) och välkomnar utredningens förslag om en heltäckande lagstiftning om kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig. Men Rädda Barnen saknar genomgående ett barnrättsperspektiv i utredningen och anser även att utredningen har haft ett otillräckligt barnperspektiv i sitt arbete.
Rädda Barnen varken avslår eller tillstyrker de specifika förslagen i utredningen utan kommenterar helheten utifrån ett barnrättsperspektiv, samt belyser särskilt vikten av ett barnrättsperspektiv inom ett antal områden.
Ur ett barnrättsperspektiv vill Rädda Barnen särskilt lyfta följande:
Rädda Barnen förespråkar ett förtydligande av barnrättsperspektivet, såsom det är formulerat i barnkonventionen, genomgående i såväl lagtexten som i författningskommentarerna i den kommande propositionen.
Rädda Barnen välkomnar att vikten av likvärdighet i beredskap i hela landet tydliggörs i den föreslagna lagstiftningen.
Människor som lever i utsatthet riskerar att vid kris och höjd beredskap drabbas särskilt hårt och de kan även vara svårare att nå. Vi betonar vikten av att i förväg analysera vilka dessa är, samt planera och åtgärda för hur deras rättigheter ska tillgodoses vid kris och höjd beredskap. Barn ska generellt också ses som en särskilt utsatt grupp.
Rädda Barnen har fördjupat sig i barnrättsperspektiv inom följande områden i remissvaret: information till allmänheten; inrättandet av särskilda samlingsplatser; verkställighet av utrymningar och inkvartering under höjd beredskap; risk- och sårbarhetsanalyser. Där ger vi konkret exempel från vår erfarenhet av arbete med barn i kris och väpnade konflikter såväl i Sverige som i världen.
Ett exempel är våra erfarenheter från samlingsplatser internationellt. Vi ser att de riskerar att skapa utsatta situationer för barn. Vi har t.ex. sett hur belysningen i och av en samlingsplats, samt placering av hygieninfrastruktur som toaletter och handfat, kan ha en direkt inverkan på säkerheten för barn som befinner sig på platsen. En samlingsplats fysiska planering kan därmed inverka på barns trygghet och även hur väl barn kan tillgodogöra sig de tjänster som erbjuds.
Ett annat exempel handlar om vikten av att införa och vid varje katastrofsituation vidta förberedelser för att hjälpa föräldrar att undvika att separeras från sina barn. Exempel finns från Nigeria där föräldrar uppmuntrades att lära ut namn och hemort också till små barn.
Vi anser även att samverkan mellan kommuner, regioner, civilsamhällets organisationer och trossamfund är centralt såväl före, under och efter en kris. Detta för att samhället ska stå så väl rustat som möjligt vid kris eller höjd beredskap.
Rädda Barnen vill understryka att de mänskliga rättigheter som barn har, enligt såväl barnkonventionen som andra internationella konventioner, även gäller under tider av kris, höjd beredskap och krig.