Nyhet -
Många bra punktinsatser - men det räcker inte hela vägen
Regeringen ska fokusera på att arbeta strategiskt och långsiktigt med barnkonventionen – den ska genomsyra allt arbete inom regeringen. Mycket bra och välkommet! Regeringen lyfter också tydligt att barn och unga måste bli lyssnade till. Också mycket bra! Men: hur ska regeringen komma tillrätta med de kommunala skillnaderna för barn i utsatthet?
Vi ser många bra punktinsatser men det räcker inte. Postnumret FÅR inte ha avgörande betydelse för barns hälsa, skolresultat och livschanser.
En av våra stora invändningar mot budgeten är att inte heller i år går det att få en överblick över hur mycket resurser som faktiskt satsas på barns rättigheter och genomförandet av barnkonventionen, eftersom dessa satsningar är utspridda i många olika utgiftsområden.
Socialt skyddsnät
Budgetpropositionen innehåller väldigt lite när det gäller stöd och skydd för barn i utsatta situationer. Vi vill se ett socialt skyddsnät – en slags garantinivå – för barn i alla åldrar och i hela landet. Det förebyggande arbetet och tidiga stödet får inte vara ett postnummerlotteri!
Barnfattigdom
Vi välkomnar ett tydligt fokus på barn i ekonomiskt utsatta situationer: höjt underhållsstöd, avgiftsfri medicin, höjd grundnivå i föräldraförsäkringen, satsningar på förskola på obekväm arbetstid. Men vi tycker att det är för tidigt att avskaffa fritidspengen; det är viktigt att först säkerställa att den höjda barndelen i det ekonomiska biståndet verkligen kommer barnen till del.
Skola
Det är bra att regeringen nu vill satsa på mer personal och mindre barngrupper i förskolan, fler speciallärare och specialpedagoger, samt särskilda insatser till skolor med lägst studieresultat är välkommet. Men vi menar att det behövs en högre ambitionsnivå och en skarpare reglering av hur elevhälsan ska vara utformad när det gäller bemanning och placering, som bör vara inom skolans väggar.
Idrott
Var är satsningarna på att motverka kränkningar och diskriminering inom idrotten?
Migration
Det är klokt att regeringen låter överenskommelsen från 2011 fortfarande gälla. Det är också bra att boendeformer för ensamkommande barn ska ses över. Vi hade dock önskat att det fanns större fokus på ensamkommande och deras situation; även här är de kommunala skillnaderna alltför stora när det gäller tillgång till god man, inflytande i boendeplacering, hur mottagandet fungerar, tillgång till och kvalitet på utbildning. Vi undrar också varför inte heller inte frågan tas upp kring barnspecifika skäl för asyl (till exempel ett barn som flyr till Sverige eftersom det som löper risk att bli utsatt för kvinnlig könsstympning, bli bortgift, bli rekryterad som barnsoldat).
Biståndet
Regeringen väljer att göra allt större avskrivningar för flyktingmottagning i biståndsbudgeten. Det gör att i praktiken urholkas biståndet alltmer. Vi är rädda för en utveckling där ett politiskt blocköverskridande samförstånd accepterar detta. Migrationsverkets kostnader, liksom andra svenska utgiftsposter, borde betalas ur den svenska statsbudgeten och inte på löpande nota från biståndsbudgeten, ämnad för fattigdomsbekämpning. Det är ännu inte för sent för regeringen att tänka om.