Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Vadå likvärdig skola?

Den svenska skolan ska garantera alla barn en likvärdig utbildning. Så är det inte i dag. Det framkommer i en ny rapport som Rädda Barnen presenterar. Rapporten Lika rättigheter – likvärdig skola? visar att segregationen ökar mellan barn i skolan. Störst är problemen i Stockholm, Göteborg, Malmö och Huddinge, men även i kommunerna Södertälje, Landskrona, Haninge, Botkyrka, Uppsala, Österåker och Smedjebacken ökar segregationen. Barnen möter dessutom färre lärare med pedagogisk utbildning i skolan. Mellan 1997 och 2002 sjönk andelen påtagligt, från 92 till 81 procent. Rapporten Lika rättigheter – likvärdig skola? handlar om barns rätt till utbildning och bygger på en forskningsstudie gjord av Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, på uppdrag av Rädda Barnen. Rapporten visar tydligt att skolan inte ger barn samma möjligheter till en bra utbildning. Segregationen i skolan har ökat stadigt under 1990-talet och i början av 2000-talet. Samtidigt har lärartätheten minskat och även tillgången på lärare med pedagogisk utbildning. Det har skett under en tid då både kommunaliseringen av skolan och en valfrihetsreform genomförts. Rapporten består av två delar. Den ena speglar skolsegregationens utveckling, den andra utbildningskvaliteten. Vi presenterar ett nytt mått, som ska spegla barns rätt till utbildning. Betyg är ingen tillräcklig mätare av kvaliteten i skolan. Vi använder istället ett sammansatt lärarresursindex som mått på kvalitet. Det består av två indikatorer som anger förutsättningar för utbildningskvalitet. De bygger på tillförlitlig statistik, vilken kan följas över tid och på kommunnivå: • Lärartäthet; antal heltidsarbetande lärare per 100 elever • Pedagogisk utbildning, andel lärare med pedagogisk utbildning. Detta mått komplettera vi med tre segregationsmått, som fångar upp segregationen mellan barn i den svenska grundskolan. - Regeringen måste nu förbättra uppföljningen av skolans förutsättningar i Sveriges kommuner, säger Charlotte Petri Gornitzka, Rädda Barnens generalsekreterare. Det är ytterst våra politiker som avgör hur stora skillnaderna tillåts bli. Barnkonventionen och skollagen ger tydlig ledning: De garanterar alla barn samma rätt till utbildning, oavsett var i landet de bor. Rapporten är ett led i Rädda Barnens ambition att konstruera ett barnindex, för att övervaka utvecklingen av barns rättigheter i Sveriges kommuner Tidigare rapporter har handlat om barnfattigdom och barns hälsa. Huvudresultaten i rapporten stämmer väl överens med de två tidigare barnindexrapporterna. Ladda ner rapporten Lika rättigheter – likvärdig skola? på vår hemsida, www.rb.se Presstjänst: Mie Melin 08-698 90 66, 0708-98 90 66 mie.melin@rb.se, 107 88 Stockholm tfn: 08-698 90 00, fax: 08-698 9014 http://www.rb.se

Ämnen

Kontakter