Nyhet -
Konventionen om klusterammunition
Remissvar Ds 2010:46 Sveriges tillträde till konventionen om klusterammunition
Svenska Rädda Barnen arbetar för barns rättigheter i konfliktsituationer. Vi driver ett aktivt arbete med att samla in information om våld och övergrepp mot barn i nära samarbete med FN. Rädda Barnen bedriver även påverkansarbete i en rad länder med avsikt att stötta regeringar att ta ett större ansvar för barns rättigheter i konfliktsituationer. Detta arbete bedrivs med barnkonventionen som grund. Barnkonventionen slår fast ett flertal för konventionen om klusterammunition relevanta rättigheter, som till exempel barns rätt till liv och överlevnad (§6), hälsa och sjukvård (§24) och skydd mot väpnade konflikter (§38).
Svenska Rädda Barnen arbetar för barns rättigheter i konfliktsituationer. Vi driver ett aktivt arbete med att samla in information om våld och övergrepp mot barn i nära samarbete med FN. Rädda Barnen bedriver även påverkansarbete i en rad länder med avsikt att stötta regeringar att ta ett större ansvar för barns rättigheter i konfliktsituationer. Detta arbete bedrivs med barnkonventionen som grund. Barnkonventionen slår fast ett flertal för konventionen om klusterammunition relevanta rättigheter, som till exempel barns rätt till liv och överlevnad (§6), hälsa och sjukvård (§24) och skydd mot väpnade konflikter (§38).
Allmänna kommentarer
Problematiken kring klusterammunition har många likheter med den som omger landminor. Båda slår urskillningslöst mot militära och civila mål och båda formerna av vapen har en kvardröjande effekt som försvårar återuppbyggnad efter att fientligheterna upphört. Specifikt ur ett barnperspektiv försvårar förekomsten av båda typerna av vapen barns skolgång, lek och fritid. Användandet av klusterammunition utgör också ett direkt hot mot barns liv och överlevnad samt ökar deras utsatthet i väpnade konflikter.
Mot bakgrund av detta ser vi det som mycket positivt att Sverige avser ratificera konventionen om klusterammunition.
Investeringar
I remissen skrivs under 6.1 förslaget om straffrättsliga frågor ut. Här specificeras att straffansvaret ska gälla den som använder, utvecklar, tillverkar, förvärvar, innehar eller överlåter klusterammunition. Här undrar vi vilka de specifika skälen att inte inkludera investeringar i straffansvaret, så som andra länder gjort, är.
Stöd till drabbade av klusterammunition
I vissa länder är upp till 98 procent av de drabbade av klustervapen civila. Dessa länder saknar ofta resurser att ge civilbefolkningen det stöd den behöver. En väsentlig fråga för Sveriges implementering av konventionen är hur Sverige avser stötta dessa länder.
Under 6.3.1 skrivs att "Bedömningen görs att de som lagligen befinner sig i Sverige och som beskrivs i konventionens definition av drabbade av klusterammunition i lämplig grad ska ges möjlighet till vård, rehabilitering och psykologiskt stöd, liksom till ekonomisk och social integrering". Här vill vi understryka alla barns rätt till bästa uppnåeliga hälsa och sjukvård i enlighet med barnkonventionens artikel 24:1 "Konventionsstaterna erkänner barnets rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa och rätt till sjukvård och rehabilitering.
Konventionsstaterna skall sträva efter att säkerställa att inget barn är berövat sin rätt att ha tillgång till sådan hälso- och sjukvård". Att, vad gäller barn, begränsa stödet till drabbade av klustervapen enbart till de som befinner sig lagligen i Sverige är alltså inte förenligt med barnkonventionen.
Med vänlig hälsning
Rädda Barnen
Elisabeth Dahlin
Generalsekreterare