Pressmeddelande -
SAS biljetter stöttar Rädda Barnen
SAS fördjupar samarbetet med Rädda Barnen, och från och med idag skänker SAS fem
 kronor per barnbiljett direkt till Rädda Barnen. I somras lanserade SAS även
 möjligheten för EuroBonus medlemmar att donera poäng till Rädda Barnen och
 hittills har nästan sju miljoner EuroBonus poäng donerats. SAS räknar med att
 samla in över fyra miljoner kronor per år till Rädda Barnen.
 
 -       Vi har stöttat Rädda Barnen i elva år och vi är väldigt stolta över att
 fördjupa vårt samarbete.  Socialt ansvar som detta är vad som skiljer SAS från
 lågservicebolagen. Pengarna kommer gå till olika projekt i Elfenbenskusten och
 ge tusentals barn möjlighet att gå i skolan, få ryggsäckar med material och
 utbildning av lärare, säger Lars Sandahl Sørensen, kommersiell chef, SAS.
 
 SAS har samarbetat med Rädda Barnen sedan 1998 och från 2006 har Elfenbenskusten
 varit ett fokusområde. Under de åren har 20 miljoner kronor gått från SAS till
 att förbättra situationen för barn i Elfenbenskusten. De fem kronor per
 barnbiljetter går nu oavkortat till Rädda Barnens femåriga projekt, "Rewrite the
 Future", och bidrar till att fler barn i krig och konfliktdrabbade länder får gå
 i skola och att kvaliteten på utbildningen blir bättre. Sedan starten 2006 har
 en miljon barn fått möjlighet att gå i skola och över tio miljoner barn har fått
 en bättre utbildning.
 
 -       Vi är jätteglada att vårt samarbete med SAS utvecklas ytterligare. Tack vare
 att 5 kronor per såld barnbiljett går till Rädda Barnen, kan vi fortsätta att
 driva långsiktiga projekt i Elfenbenskusten som ger barn möjlighet att få en bra
 utbildning i en trygg skolmiljö, säger Marie Johansson, chef företagssamarbeten
 Rädda Barnen.
 
 För mer information, vänligen kontakta:
 Anders Lindström, PR chef, Scandinavian Airlines
 Tel: 08 79 73394; e-mail: anders.lindstrom@sas.se
 
 Victoria Nordansjö, Kommunikation & Opinion PR ansvarig, Rädda Barnen
 Tel: 08 698 9173; e-mail: victoria.nordansjo@rb.se