Gå direkt till innehåll
Mjukdjuret Mr Broccoli ger sig ut på Stockholmsturné

Pressmeddelande -

Mjukdjuret Mr Broccoli ger sig ut på Stockholmsturné

Mr Broccoli är ett av alla de mjukdjur som deltar i IKEAs, årliga mjukdjurskampanj som stödjer utbildningsinsatser runt om i världen till förmån för Rädda Barnen och Unicef. I år får vi möjligheten att följa Mr Broccoli när han ger sig ut på turné i Stockholmstrafiken. Under perioden 28 november till 19 december kommer Taxi Stockholm att samarbeta med Rädda Barnen för att sprida information om kampanjen.

Under tre veckor kommer 200 Mr Broccoli-mjukdjur att åka som en fripassagerare i baksätet på Taxi Stockholms bilar. Kunderna uppmanas att fotografera sig med mjukdjuret för att sprida information om kampanjen i sociala medier.

- Genom att placera Mr Broccoli i våra taxibilar hoppas vi att våra kunder uppmärksammar och hjälper till att sprida information om mjukdjurskampanjen. Vi är stolta över samarbetet och hoppas kunna bidra till att fler barn får tillgång till utbildning, säger Kicki Erkers, marknadsansvarig på Taxi Stockholm.

Nytt för i år är att man även kan ge dubbelt när man köper ett mjukdjur på IKEA. Vill man inte behålla mjukdjuret själv kan man redan i kassan välja att ge bort det till ett behövande barn samtidigt som man skänker tio kronor till utbildningsprojekt. IKEA-varuhusen har samarbetspartners som delar ut mjukdjuren till bl.a. barnsjukhus. Mjukdjuren finns i olika storlekar och sorter, t ex en broccoli, en nalle och en morot.

- Aktiviteten ”Ge dubbelt” syftar till att samla in mjukdjur till lokala ändamål. De som inte har behov av ytterligare ett mjukdjur kan nu också känna att de kan bidra. På så sätt hjälper man två gånger och insatsen blir dubbel, säger Elisabeth Dahlin, ordförande i Save the Children - IKEA Foundation Collaboration Styrgrupp, tillika generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige.

Om Mjukdjurskampanjen
IKEAs, Rädda Barnens och Unicefs mjukdjurskampanj hålls varje år i alla IKEA-varuhus runt om i världen. IKEA Foundation skänker 10 kronor för varje sålt mjukdjur oavsett pris och storlek eller barnbok. Pengarna går till utbildningsprojekt som drivs av Rädda Barnen och Unicef. Årets kampanj startade den 28 oktober och håller på fram till den 29 december. Sedan starten 2003 har IKEA Foundation skänkt 425 miljoner svenska kronor till åtta miljoner barn i 45 länder.

Läs mer om mjukdjurskampanjen på:
www.facebook.com/MisterBroccoli
http://www.rb.se/foretag/Pages/IKEAs_mjukdjurskampanj_2012.aspx
  eller på http://unicef.se/projekt/mjukisdjur-ger-miljontals-kronor
www.ikeafoundation.org

För mer information, vänligen kontakta
Victoria Nordansjö, Rädda Barnen, 08-698 91 73, victoria.nordansjo@rb.se
Anna Treutiger, Rädda Barnen, 08-698 91 47, anna.treutiger@rb.se
Kicki Erkers, Taxi Stockholm, 070-788 26 43, kicki.erkers@taxistockholm.se
Eva Stål, koordinator Hållbarhet Ikea,  0708-35 10 11, eva.stal@ikea.com

Rädda Barnen
Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och i världen. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Rädda Barnen är en del av Save the Children International som består av 29 organisationer som arbetar för barns rättigheter i över 120 länder. www.raddabarnen.se

Unicef
Unicef är FN:s barnfond, världens ledande barnrättsorganisation. Med barnkonventionen som grund kämpar vi i över 190 länder och territorier för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande. Vi bildar opinion, påverkar politiker, samlar in pengar så att barnen får rent vatten, skola, näring, hälsovård och skydd mot övergrepp. www.unicef.se

IKEA Foundation
IKEA Foundation strävar efter att förbättra möjligheterna för barn och ungdomar i utvecklingsländer genom att skapa holistiska, långsiktiga program som kan ge betydande och hållbar förändring. IKEA Foundation arbetar med starka strategiska partner med ett innovativt arbetssätt för att uppnå resultat i stor skala inom fyra olika områden av ett barns liv: en plats att kalla hem, en hälsosam start i livet, en bra utbildning och en hållbar familjeinkomst. De program som nu stöds påverkar cirka 100 miljoner barn. www.ikeafoundation.org

Ämnen


Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och internationellt. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras.

Följ oss på:

Twitter

Facebook

Bloggen - Barnrättskämpe

Youtube

Presskontakt

Rädda Barnens pressjour

Rädda Barnens pressjour

Presskontakt Tillgänglig mellan klockan 8.00 och 22.00. 08-698 90 90
Vendela Rundberg

Vendela Rundberg

Presskontakt Pressekreterare 073-355 34 33
Anne Thorngren

Anne Thorngren

Presskontakt Pressekreterare 072-357 67 56
Carl Lagerqvist

Carl Lagerqvist

Presskontakt Sektionschef Press & Påverkan 073-305 20 25
Rädda Barnens givarservice

Rädda Barnens givarservice

Presskontakt 08-698 90 30